OTROČARIJE
Mala
se obeša po stolu, Starejši se valja po kavču in sproti meče žogico v vrata,
jaz pomivam posodo. Mala začne:
“Mami,
mene kar naprej sprašujejo od kod sem. Pa sploh ne vem, zakaj. Ja od kod, iz
Veselega, a ne?! Od kod pa naj bi bila?!”
Pozorno
jo pogledam in zasliševalsko vprašam: “Kdo te to sprašuje, kje?”
“Ja
ne vem, vsi. Povsod …” in se še naprej obeša in vesi, da mi le moja
osredotočenost na pogovor preprečuje, da bi jo oštela.
“Kdo
so to vsi?” vrtam naprej. “In kje točno je ta povsod? V šoli?”
“Neeee,”
zategne.
“Kje
pa potem?”
“Na
igrišču,” se nekam zadržano zjasni.
Aha.
To je tista vrsta vprašanj ob katerih mi začnejo zvoniti alarmni zvonci. Čas je
za pogovor. Pogovor o tem, da niso vsi ljudje niti vsi otroci samo prijazno
radovedni. Da niso vsi razgledani in širokih nazorov. Da nekatere moti, da je
polt drugih otrok temnejša, poteze nekoliko drugačne, lasje nakodrani in črni.
Večkrat smo že imeli take in podobne debate. Kmalu ugotovim, da očitno uspešno.
Kajti Starejši doda:
“Ja,
mene tudi sprašujejo. Juš Lazar, ki me pozna že od vrtca, me vpraša vsakič, ko
me vidi: “Od kod si ti prišel? Kje si doma?”
Že
se pripravljam, da odprem usta. Moj odgovor bi bil dolgočasno predvidljiv.
Pedagoško razlagalen. Moja mami je od tu …, oči pa iz … Živimo v/na … Rodil sem
se v Ljubljani, tako kot verjetno ti.
Otroka
zadevo rešita veliko bolj humorno in elegantno.
“Od
kod neki sem,” povzdigne glas Mala in se zravna. “Iz Slovenije, itak.”
“Pa
iz Evrope,” doda Starejši.
“S
planeta Zemlja!” reče Mala. Zdaj že tekmujeta, kdo bo bolj domiseln.
“Jaz
sem pa z Marsa. Ne, s Siriona.”
"In
jaz z Lune. Ali pa s Saturna.”
“Z
vesolja sva!”
Glasno
se smejeta in tekmujeta naprej v idejah, od kod vse bi še lahko prišla in kako
to, da njuni vrstniki tega ne vedo. Mala se nič več ne vesi po stolu. Starejši je
zlezel s kavča in kot pri rokoborbi drug v drugega mečeta nove domislice
namesto stisnjenih pesti. Vsaka naslednja ju spravi v še večji smeh.
Hvaležno
si oddahnem. Če bo tako, me zanju ni strah.
********************************************
Danes
pride Starejši iz šole pozno.
“Kaj
si že imel?” ga vprašam.
»Igre
z žogo.«
“Kaj
ste delali?”
“Igrali
košarko, a ne?!”
“In?
Kako ti je šlo?”
“V
redu. Dal sem en koš. Učitelj nam je povedal, da v najboljši košarkarski ligi v
Ameriki, v NBA, največ zabijajo črnci. Ker imajo najboljši odriv. In potem je
dodal: Zato bo pri nas Starejši zabijal na koš.”
“To
je rekel?”
“Ja.”
Namrdnem
se. Vidim, da se mu po svoje fino zdi. Razmišljam.
“Da
ne bom kaj rekla,” rečem na glas, ker v resnici ne vem, kako naj se v tem
trenutku odzovem. Obrnem se na petah in grem zlagat perilo. Proti večeru se
oglasi njun oče. Pustim jih same, a ne mine deset minut, ko pride k meni v
kuhinjo in mi ogorčeno reče: “Veš kaj mi je rekel Starejši?! Pri košarki …”
Prekinem ga.
“Že
vem.” Vsaj glede tega se še vedno strinjava, si mislim.
Ko
se je Starejši naslednjič vrnil z iger z žogo, ga malo podražim:
“Si
zabil kakšen koš?”
“Neeee,
mami! Za zabijanje sem še premajhen.”
“Aha.
Saj vem.” Počoham ga z dlanjo po kuštravi glavi in si mislim: še dobro.
********************************************
Ko
je bila Mala še majhna, je trdila, da je temno bela. Ko smo bili pri njenih še
ne štirih letih na Komorih, je že prvi
dan spoznala: “Mami, tukaj so vsi črni in rjavi razen naju, samo midve sva
beli. V Veselovem sta pa samo ati in Starejši črna, vsi drugi so beli. Kako to?”
Na Vrhniki so Mašine punce imele predstavo in nastop. Bila je očarana. “A ne
mami, kako so tiste rjave punce lepo plesale?”
Svet
je dojemala skozi barve in oblike. Še zdaj ga. Le da se zdaj strinja, da je
tudi ona rjava. Knjige si raje, kot da jih bere, ogleduje. Ko je bila še
malčica, mi ni pustila, da bi ji iz slikanic brala. Odgnala me je stran in si
tudi po več ur ogledovala ilustracije. Do najmanjših podrobnosti.
Starejši
se ni nikoli kaj dosti ubadal z barvami. Najljubša mu je modra. To naj bo vsem
jasno. Risanja ne mara. Še najbližje risanju so mu načrti nogometnega stadiona
ali igrišča ter zemljevidi. Z lahkoto je navezoval stike z vrstniki, kjerkoli
že. Na Komorih se mi je včasih zazdelo, da se je počutil bolj sproščeno –
dokler jezik ni postal ovira. Nekoč mi je razložil, kako se vključiti v
nogometno igro na ulici, na plaži, med povsem neznanimi otroki. Takrat je bil
star šest let: “Najprej samo opazuješ in tečeš po žogo, ko jim uide z igrišča.
Včasih jo brcneš nazaj. To počneš, dokler te ne povabijo k igri.”
Mala
zadnje leto vrtca, bilo je spomladi, kar naenkrat ni želela, da jo v vrtec
spremlja ati. Motilo jo je, da le ona in še en deček dobivata drugačno malico
kot ostali (brez svinjine). Spraševala me je, zakaj sem ravno jaz vzela črnca
za moža. Seveda besede niso bile njene. Izražale so njeno stisko zaradi komentarjev,
s katerimi so jo obsipali vrstniki. Vzgojiteljice niso o tem vedele ničesar.
Nič niso videle, nič slišale. Spoznala sem, da so otroci v predšolskem obdobju,
tisto zadnje leto pred šolo in morda še v prvem in drugem razredu, najbolj
transparentni. Dovolj so artikulirani, da že znajo obračati besede, nimajo pa
še svojega mnenja in komentarje staršev z lahkoto in brez filtra prenašajo v
svet.
Na
socialnem omrežju poteka debata. Sprožila jo je Metka Trdin, z opozorilom, kako
zelo rasističen je izraz “mulat”, ki izhaja iz besede mula – križanec med oslom
in konjem. “Kako pa potem rečete za svoje otroke?” sproži nadaljnjo debato ena
izmed mamic. Njun očka je iz Afrike, iz te in te države. “In kako se otroka
identificirata?” Vprašam Starejšega: “ Za koga se imaš?” Njegov odgovor je hiter,
enostaven in jasen:
“Za človeka.”
Comments
Post a Comment